Wednesday, February 12, 2014

Hiking: Bukit Tabur


     Pada 18 Januari 2014 yang lepas aku telah memulakan aktiviti outdoor pertama untuk tahun ini bersama dengan group Outdoor Buddies. Azam aku tahun ni supaya group ni bergerak aktif dan mempunyai sekurang-kurangnya 1 aktiviti dalam masa sebulan. Setelah ditimbang-timbang, kami memilih Bukit Tabur sebagai pembuka acara untuk tahun 2014 ini walaupun beberapa hari sebelum tarikh pendakian kita digemparkan dengan berita pendaki yang mati terjatuh dalam gaung di sana. Kami teruskan juga kerana semangat yang berkobar-kobar.

     Ini adalah pengalaman aku kali kedua memanjat bukit ni. Tapi still rasa macam baru first time jugak sebab pengalaman yang first pun lebih kurang dah 3-4 tahun yang lepas jadi aku pun tak berapa nak ingat jalan. Masa kami sampai tu tak tau la kenapa takde 1 kereta pun yang parking berbeza dengan masa aku sampai dulu. Penuh sampai rasa menyesal parking kat dalam. Tapi tu semua tak mematahkan semangat kami. Pendakian tetap diteruskan walaupun cuaca nampak mendung je daripada pagi dan memang sampai penghujung hari aku dah turun bukit pun cuaca tetap mendung.

     Bagi kaki-kaki hiking, track di Bukit Tabur ni senang je. Kalau nak compare Broga & Tabur.. hmmmm Bukit Tabur lebih mencabar terutama bagi yang jarang-jarang buat aktiviti ni. Aku sendiri pun 2 hari jugakla menderita sakit kaki berdenyut-denyut. Pemandangan sepanjang pendakian boleh dilihat dalam video. Empangan tu la pemandangan paling cantik sepanjang track mendaki. Kami sampai kat kereta balik lebih kurang 6.30 petang. Memang kejar masa sebab kelengkapan tak cukup untuk turun bukit malam.

     Harap korang enjoy dengan video ni. Nantikan episod aktiviti luar kami yang lain.. BYEeeeee

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

LinkWithin