Friday, March 14, 2014

Hidup Sederhana


“Tidak bakal susah orang yang hidup sederhana.”

Demikian sabda Nabi Muhammad SAW dalam riwayat Imam Ahmad.Hadis ini hanyalah salah satu dari sekian banyaknya sabda Nabi yang berbicara tentang hidup sederhana. Prinsip kesederhanaan ini tidak hanya terucap melalui kata-kata tetapi juga tingkah laku dalam hidup seharian baginda.

     Ibnu Amir pernah menyaksikan hebatnya kesederhanaan dan tawaduk Rasulullah, di tengah kedudukannya yang luhur di antara umat manusia. “Aku pernah melihat Rasulullah melempar jumrah dari atas unta tanpa kawalan pasukan, tanpa senjata, dan juga tanpa pengawal.”

     Menurut Ibnu Amir, Rasulullah menaiki keldai berpelanakan kain dan dibonceng pula. Sering menjenguk orang yang menghantar jenazah, menghadiri undangan dari seorang budak, membaiki sandalnya, menampal pakaiannya, dan mengerjakan pekerjaan rumah bersama isteri-isterinya.

     Pernah suatu ketika, Rasulullah bertemu dengan seorang lelaki yang kemudian gementar kerana kewibawaan beliau. Melihat hal itu, Muhammad SAW berkata untuk menenangkan laki-laki tersebut, “Tenanglah, aku bukanlah seorang raja namun aku hanyalah anak dari wanita Quraisy yang makan hirisan daging yang nipis.”

     Saat dia berkumpul dengan para sahabatnya, tak terlintas sedikit pun sikap untuk menonjolkan dirinya. Sehingga, manakala ada seorang tamu asing datang ia tak boleh membezakan Rasulullah dengan para sahabatnya. Bayangkan, seorang tokoh pemimpin masyarakat kelas dunia dan akhirat sulit dikenali lantaran kesederhanaan dan ketawadukannya. Memilih hidup sederhana tidak bermakna hidup miskin atau membawa diri dalam kemiskinan.

     Sementara itu, dikalangan sahabat kita mengenal Mush’ab bin Umair. Pemuda ini kaya raya, tampil bergaya dan serba mewah namun ketika tersibghah dengan nilai-nilai Islam, ia menjadi pemuda yang sederhana. Demikian Islam menginspirasi umatnya, yakni sederhana dalam pelbagai hal, mulai dari cara berpakaian, bertempat tinggal, berkenderaan dan sebagainya.

     Bukan sebaliknya, bergaya hidup berlebih-lebihan, glamour, boros dan bermegah-megah. Allah berfirman,
“Makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.” (al-A’raf:31)

     Mengapa demikian, kerana terbukti gaya hidup mewah, berlebih-lebihan dan boros seringkali menyeret pelakunya untuk melakukan hal apa pun demi memenuhi segenap nafsu dan hasrat hatinya mungkin dengan cara rasuah, mencuri, menipu atau tindakan negatif lain.
Wallahu a’lam bishsawab



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

LinkWithin